Sunday, February 19, 2017

LDP pertama-Pembelajaran Abad Ke 21



Pada 11 Februari 2017, satu bengkel LDP diadakan .Bengkel yang bertajuk : Pembelajaran Abad Ke 21 itu diadakan di Makmal Komputer SK Rampazan,Papar. Penceramah bengkel adalah seorang pegawai dari PPD  Papar,SISC+ yang juga merupakan bekas kakitangan SK Rampazan,Papar pada suatu ketika dulu..iaitu Cik Dayang Norliah Ali Omar.Bengkel bermula pada jam 8.30 dan berakhir pada jam 12.00 pm..
Antara pengisian bengkel pada hari tersebut adalah pembahagian kepada 4 kumpulan guru.Pembahagian dilakukan dengan menggunakan batang aiskrim berlainan warna dan selepas itu guru dikehendaki masuk ke kumpulan yang sama warna..Setiap kumpulan dikehendaki membuat moto dan yell dan mempersembahkan selepas habis tempoh masa yang diberi.
Setelah itu,persembahan slaid dan juga penerangan serta soal jawab tentang kefahaman guru berkaitan dengan pembelajaran abad ke 21 .
Setiap aktiviti yang dapat diselesaikan oleh kumpulan akan diberi penghargaan oleh penceramah,iaitu dengan mengecop kertas  kumpulan.
Aktiviti yang seterusnya iaitu menyenaraikan sikap guru yang disukai dan yang kurang digemari semasa.Tujuannya adalah untuk menilai peribadi guru sendiri setelah bergelar guru. Ianya dapat dijadikan pedoman dan refleksi guru .
Bengkel ini amat bermanfaat kepada semua guru kerana banyak yang boleh dipelajari dan dijadikan refleksi diri dan seterusnya dapat memantapkan lagi pengajaran dan pembelajaran abab ke 21 ini.








No comments:

Post a Comment